آخرین نظرات

حاء جیم

حاجی نیستم! من از حج، تنها هجی کردنش را می دانم

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است


در مورد این موضوع، قبلا مطالبی عرض شد که می توانید قسمت اول این بخش را از اینجا مطالعه کنید. در اینجا نیز به خلاصه ای از مقدمه اش اشاره خواهم کرد و ادامه این بحث را دنبال خواهیم کرد.

 

 

همانطوریکه همه مامی دانیم علم غیب از آن خداوند است مگر ممکن است که خداوندی که این دنیا و تمام پیچیدگیهایش را خلق کرده است از حوادث و وقایع آن تا آخر عمر این دنیا بی اطلاع باشد. واقعه عاشورا و حادثه و مصائب عظمایش که از سرنوشت سازترین وقایع تاریخ بشریست نیز از این امر استثنا نیست. همانطوریکه به پیامبر رحمتش بارها این حادثه را گوشزد می کرد، اما بنا به دلایلی مستقیم درکلام کریمش اشاره ای نکرده است. هرچند که آیاتی وجود دارد که اشاره به این مطلب دارد که قسمتی از آن آیات در پست قبلی آورده شد و هم اکنون ادامه آن آیات خواهد آمد.

 

أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ ﴿حج/۳۹﴾

به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته‏اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست

امام باقر علیه السلام درباره آیه شریفه » به کسانی که جنگ برآنان تحمیل گردید، اجازه جهاد داده شد زیرا که آنان مورد ستم واقع شدند و هر آینه خداوند بر یاریشان تواناست» فرمود: منظور علی،حسن و حسین علیهم السلام هستند.

 

الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ(حج/40)

همان کسانى که بناحق از خانه‏هایشان بیرون رانده شدند [آنها گناهى نداشتند] جز اینکه مى‏گفتند پروردگار ما خداست

امام صادق علیه السلام درباره آیه فوق فرمود: این آیه درباره علی و جعفر و حمزه نازل شد و در حسین بن علی علیه السلام تحقق یافت، برهمگی آن گرانمایگان درود و سلام باد.

 

جعفری ندوشن
۲۵ آبان ۹۲ ، ۱۱:۳۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲ نظر

کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلاست! این جمله ی معروفی هستش که بارها شنیده ایم اما در بطن این جمله نکاتی نهفته است که نیاز به تفکر دارد. مواضع و رفتارهای ما چه اخلاقی، چه سیاسی، چه اجتماعی و ... مصداقش در کربلا و در قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پیدا می شود. روشی که برای گذران زندگی و یا برای انجام تکلیف یا انجام ندادنش انتخاب می کنیم یا ما را به سرمنزل مقصود که همان راه حسین علیه السلام و یارانش است می رساند و یا ما را به راه یزید و به راه گمراهی!

 

 

این جمله زیباو پرمعناییست: وقتی حسین در صحنه است اگر در صحنه نیستی هر کجا خواهی باش چه ایستاده به نماز چه نشسته بر سفره شراب...

ما باید یک نگاهی عمیق به جایگاه خود در زندگی خود بیندازیم که کدام طریق و چه روشی را برای زندگی خود انتخاب کرده ایم! ما در کدام صحنه ایم؟! در صحنه نبرد با یزیدیان در کنار حسین زمان یا در جبهه مقابل کنار یزیدیان؟! یا در خارج از صحنه نظاره گریم یا سکوت کرده و چشم بر یاری مظلوم و دین خدا بسته ایم؟! و یا اینکه به فکر دنیای خویش هستیم هرچند حسین را دوست داریم ولی تا زمانیکه دنیای خود را از دست رفته نبینیم؟!

 

جعفری ندوشن
۱۹ آبان ۹۲ ، ۰۸:۳۵ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲ نظر

ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن ایام عزای ماه محرم، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، مطالب وبلاگ قبلیم با عنوان " قرآن کریم و شهادت امام حسین علیه السلام" در دو نوبت در این وبلاگ خواهم گذاشت. که این قسمت اول این بخش می باشد.

*****

علم غیب مطلق از آن خداوند است. خداوند وقتی قصد ایجاد و آفرینش این خلقت را نمود به تمام وقایعی و حوادثی که در این جهان اتفاق افتاده و تا قیامت به وقوع خواهد پیوست علم داشت. وقتی خداوند پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم را جهت ترویج و رسالت برترین وکاملترین دینش یعنی اسلام برگزید وی را در جهت ابلاغ آن یاری نمود تا این شجره طیبه پا بگیرد و با ظهور منجی عالم بشریت، دینش جهانی شود و همه یک صدا ندای لااله الا الله و محمدرسول الله صلی الله علیه و آله سر دهند. همه می دانیم که معاویه قصد خاموش کردن این ندا را داشت و با فریب مردم توطئه هایی نمود که موفق نشد و در زمان یزید غفلت از اسلام و زیرپا گذاشتن قوانین و حلال کردن محرمات و… به اوج خود رسید تا جائیکه از اسلام فقط نامش باقی مانده بود و اگر قیام اباعبدالله علیه السلام نبود اسلام به کل از بین می رفت. حضرت سیدالشهداء علیه السلام با قیامش دین جد خود را با خون خود احیا نمود و قیام امام حسین علیه السلام نقطه عطفی در جهت احیای دین اسلام به شمار می آید و واقعه کوچکی نیست که بشود به سادگی از کنارش گذشت و طبیعتا خداوند نیز از وقوع چنین حادثه ای خبر داشت که قبل از ولادت و هنگام ولادت حضرت امام حسین علیه السلام به پیامبرش گوشزد می کرد. با این اوصاف باید در آخرین کتاب الهی یعنی قرآن کریم در مورد این حادثه عظیم حداقل اشاره ای که کرده باشد اما به دلایلی خداوند به اشاره مستقیم به آن امتناع کرده است. در این پست آیاتی که به واقعه عاشورا و نهضت اباعبدالله علیه السلام اشاره دارند مطالبی گذاشته ام که حاصل تحقیق پژوهشگر بنیاد پژوهشهای استان قدس رضوی، یعنی جناب آقای محمدحسن زبری قائنی است که در کتاب شریف ق»یام امام حسین علیه السلام در نگاه اهل بیت علیهم السلام» گرد آورده است. که به علت طولانی شدن آن را در دو پست ارسال خواهم کرد.

 

 

جعفری ندوشن
۱۴ آبان ۹۲ ، ۱۴:۱۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲ نظر

این روز ها بحث سر گفتن و نگفتن شعار " مرگ بر آمریکاست " من هم به خودم اجازه دادم تا انگشتانم به روی کیبورد یه چرخی زده و تراوشات ذهنیم رو روی صفحه سفید مانیتور حک نمایند.

 

 

قبل از بحث لازمه تعریفی از اعتدال داشته باشیم. اعتدال از مصدر باب افتعال از ریشه عدل و در لغت به معنای حد متوسط بین دو وضعیت دیگر و به‌طور کلی هرگونه تناسبی است که لازمه آن برقراری مساوات بین جهات مختلف است. و اعتدال در لغت نامه معین به معنای میانه روی و حد میانه است و نقطه مقابل آن، تفریط و افراط است.

 

دین اسلام، یک دین میانه رو است. وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا ... (بقره/143) همچنین حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام داریم که می فرمایند: مؤمن شیوه اش میانه روی است و روشش پیمودن راه راست.(غررالحکم،حدیث 6364)

 

جعفری ندوشن
۰۷ آبان ۹۲ ، ۱۱:۵۶ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۵ نظر